sobota, 21 lutego 2015

"BARDZO POLSKA HISTORIA WSZYSTKIEGO" - ADAM WĘGŁOWSKI

Tytuł: Bardzo polska historia wszystkiego
Tytuł oryginału: Bardzo polska historia wszystkiego
Autor: Adam Węgłowski
Wydawnictwo: Znak Horyzont
Ilość stron: 322

Drakula był Polakiem.
I wszyscy inni też.

Tropienie śladów polskości to nasze narodowe hobby.
Uwielbiamy odkrywać, że "nasi" dotarli dalej, odkryli wcześniej, osiągnęli
więcej. Adam Węgłowski udowadnia, że zaskakująco często tak właśnie było!

Ile jest prawdy w legendzie, że Krzysztof Kolumb wywodził się od Jagiellonów?
Jakim cudem haitańska bogini voodoo wygląda jak jasnogórska Czarna Madonna
w pióropuszu z ananasa? Ile z fantastycznych przygód Indiany Jonesa
to prawdziwe perypetie polskich archeologów? Czy słynny polski podróżnik
mógł być ojcem Stalina, jak głosi plotka? Autor bierze pod lupę
Jamesa Bonda, Drakulę czy Kubę Rozpruwacza. Będziecie zaskoczeni,
jak wiele wspólnego z Polską mają te i kilka innych,
doskonale wam znanych, postaci.

Adam Węgłowski - dziennikarz magazynu "Focus Historia". Pisał także
w "Tygodniku Powszechnym", "Śledczym", "Zwierciadle" i "W podróży".
Autor powieści kryminalnej Przypadek Ritterów i jej kontynuacji
Noc sztyletników. Miłośnik tajemnic historii, zagadek detektywistycznych
i dziwnych meandrów popkultury.


Muszę przyznać, że zanim zaczęłam czytać tę książkę miałam przed tym pewne obawy. Jeśli czytacie regularnie mojego bloga to zapewne wiecie, że nie czytam powieści historycznych i dlatego też, nie pojawiają się żadne recenzje lektur z tego gatunku. Przychodzi jednak taki dzień kiedy chcemy spróbować czegoś nowego i przekonać się czy to co nam się wydaje rzeczywiście jest prawdą. Między innymi dlatego sięgnęłam po Bardzo polską historię wszystkiego. Jakie były moje wrażenia podczas lektury? Zapraszam do przeczytania dalszej części recenzji.

Autor przedstawia nam historię kilku bardzo znanych postaci, o których jestem pewna, że dosłownie każdy co nieco kiedyś już słyszał. Adam Węgłowski wprowadza nas w najważniejsze wydarzenia z ich życia i opisuje ich przeżycia godne uwagi. Jednocześnie autor odpowiada na pytania, czy to możliwe żeby właśnie te osoby, o których mowa mogły mieć coś wspólnego z Polską. Z tej książki dowiecie się czy plotka, która głosi, że słynny polski podróżnik może być ojcem Stalina, jest prawdziwa. Węgłowski bada również ile jest prawdy w legendzie, która mówi, że Krzysztof Kolumb wywodził się od Jagiellonów. Tak więc sami widzicie, że autor dokładnie bada dzieje naprawdę znanych osobistości, a przy okazji przybliża nam ich życie.

Bardzo miłym zaskoczeniem był dla mnie fakt, że książka nie do końca skupia się na wszystkich datach. Oczywiście takie najbardziej istotne daty się pojawiają, ale nie jest ich znowu jakoś strasznie dużo. Dla mnie jest to niewątpliwie duży plus tej książki, ponieważ zapamiętywanie cyferek jest raczej moją słabą stroną i najzwyczajniej w świecie mnie to nudzi. Jeśli więc nie przepadacie za typowymi historycznymi lekturami to zdecydowanie warto jest zapoznać się właśnie z twórczością Adama Węgłowskiego.

Kolejną zaletą tej pozycji jest oczywiście wiedza, którą autor w niej zawarł. Jak pewnie się domyślacie, czytanie tej powieści dostarcza nam mnóstwo informacji o tym co było i dlaczego tak się stało. Zapoznanie się z tą książką to naprawdę dobry pomysł, aby poznać historię. Każda strona dostarcza nam wielu cennych wiadomości, które warto zapamiętać. Muszę przyznać, że wiele razy byłam zdziwiona tym co akurat czytałam. Nie miałam pojęcia, że to wszystko kiedyś tak wyglądało, ale cieszę się, że w końcu mogłam się tego dowiedzieć i to w tak przyjemny sposób.

Oczywiście podczas poznawania tej lektury trzeba się dosyć mocno skupić i dokładnie czytać każde zdanie. Nie jest to dla mnie dużym zaskoczeniem, ponieważ historia zawsze wymaga od nas skupienia, aby zrozumieć wszystkie motywy i działania innych ludzi. Jednak autor opisuje to wszystko w taki sposób, że absolutnie nikt nie będzie miał większego problemu ze zrozumieniem treści. Jeśli więc bardzo rzadko sięgacie po książki z tego gatunku, albo nie robicie tego wcale - tak jak ja - to myślę, że jest to doskonała pozycja dla was. Być może zachęci Was ona do czytania o historii i będziecie robić to zdecydowanie częściej. 

Za książkę dziękuję wydawnictwu Znak!

1 komentarz :

  1. To książka w sam raz dla mnie :) Uwielbiam książki historyczne :)

    OdpowiedzUsuń