poniedziałek, 27 kwietnia 2015

"ODŁAMKI" - ISMET PRCIĆ

Tytuł: Odłamki
Tytuł oryginału: (...shards...)
Autor: Ismet Prcić
Wydawnictwo: SQN
Ilość stron: 432

OBSYPANY MIĘDZYNARODOWYMI
NAGRODAMI DEBIUT LITERACKI

Ismet kocha teatr, chce się umawiać na randki i pić
wino z przyjaciółmi. Ale w rozdartej okrutnym kon-
fliktem etnicznym Bośni nie ma na to miejsca. Po
dramatycznych wydarzeniach chłopak zostawia całą
rodzinę. Zostaje uchodźcą. Jednak ucieczka do ame-
rykańskiego raju tylko pozornie jest wybawieniem...

Mustafa Nalić jest żołnierzem. Jego rzeczywi-
stość to wszechobecne okrucieństwo, śmierć
najbliższych i frontowe koszmary. Losy dwóch
młodych mężczyzn zaczynają się ze sobą nie-
bezpiecznie splatać. Jakby należały do jednego
człowieka... Kim naprawdę są Ismet i Mustafa?

ODŁAMKI to imigracyjna powieść z przejmującą pano-
ramą umęczonego wojną kraju i jednocześnie niezwy-
kła "autobiografia" - element terapii Ismeta Prcicia.
Książka zachwycająca młodzieńczą nadzieją i humo-
rem, a także wielką dojrzałością w rozliczeniu wojennej
traumy.

Prciciowi udało się upiec aż cztery pieczenie przy jednym ogniu: opowiedzieć
o rodzinnym kryzysie, o upadkach i wzlotach okresu dojrzewania, o emigranc-
kich kłopotach z tożsamością, a przede wszystkim o rujnującym doświadcze-
niu okrutnej i nonsensownej wojny. Co może zrobić młody człowiek, któremu
zawalił się cały świat? Po pierwsze - pamiętać. Po drugie - schronić się w ob-
jęciach czarnego humoru. Po trzecie - napisać o tym książkę.
PIOTR KOFTA, "Wprost"



Muszę przyznać, że bardzo obawiałam się tej książki. Nie do końca byłam pewna czy jest to lektura dla mnie, czy w ogóle mi się spodoba, ponieważ z reguły nie czytam powieści o podobnej tematyce. Postanowiłam jednak dać autorowi szansę i zapoznać się z Odłamkami. Czytałam wiele pozytywnych recenzji na temat tej powieści i miałam nadzieję, że zachwyci mnie ona tak samo jak innych czytelników, ale czy rzeczywiście tak się stało? Tego dowiecie się z dalszej części recenzji.

Odłamki to opowieść o wojnie, ludzkim cierpieniu oraz próbach radzenia sobie z problemami. To historia mocna, ale jakże chwytająca za serce. Powieść Ismeta Prcicia jest rodzajem dziennika, bez konkretnej chronologii - wszystkie wydarzenia poznajemy w strzępkach, odłamkach. Musimy skupić się na czytanym przez nas tekście, aby spróbować poskładać wszystko w logiczną oraz spójną całość. Ważne jest również to, że ta "autobiografia" to element terapii autora.

Trzeba przyznać, że tematyka tej powieści jest trudna i nie każdy sobie z nią poradzi. Polecam lekturę tej książki raczej bardziej dojrzałym czytelnikom, którzy zrozumieją sens napisanych przez autora słów. Język, którym posługuje się autor pozwala nam jeszcze bardziej zagłębić się w całą historię i "wejść" do przedstawionego w Odłamkach świata. Każda strona nasycona jest akcją, tak więc z pewnością nikt nie będzie się nudził podczas czytania.

Bohaterowie są świetnie wykreowani i niezwykle realni. Momentami wydawało mi się, jakbym naprawdę znała Ismeta czy Mustafę, a także mogła z nimi w każdej chwili porozmawiać. Wielokrotnie współczułam bohaterom tego wszystkiego co akurat przeżywali, ponieważ wydarzenia ukazane w tej powieści są niezwykle tragicznego i dla człowieka, który żyje w dobrych warunkach - po prostu niewyobrażalne.

Odłamki po prostu złamały mi serce i sprawiły, że zupełnie inaczej patrzę na wojnę. Dzięki autorowi mogłam przekonać się jakie emocje targają ludźmi, którzy narażeni są na tak straszny los. Powieść Ismeta Prcicia jest niezwykle wartościowa i z pewnością dużo wniesie do Waszego życia. Z czystym sumieniem polecam Wam ten niesamowity debiut, który nie bez powodu został obsypany międzynarodowymi nagrodami.

Za książkę dziękuję wydawnictwu SQN!

1 komentarz :

  1. Wahałam się do tej pory, ale Twoja recenzja mnie przekonała. Muszę kupić tę książkę!

    OdpowiedzUsuń