czwartek, 9 marca 2017

"ODCIENIE CZERWIENI" - MARTA MOTYL

Tytuł: Odcienie czerwieni
Tytuł oryginału: Odcienie czerwieni
Autor: Marta Motyl
Wydawnictwo: Edipresse Książki
Ilość stron: 274

"Odcienie czerwieni" to powieść, na którą zwróciłam uwagę już na samym początku. Wyróżniająca się okładka i bardzo ciekawy opis wystarczyły, aby zachęcić mnie do przeczytania tej książki. Tak naprawdę nie wiedziałam do końca czego mogę się spodziewać po autorce, ponieważ jeszcze nigdy nie czytałam powieści o podobnej tematyce. Postanowiłam jednak zaryzykować i sprawdzić czy Marta Motyl  przekona mnie do swojej twórczości. Jakie wrażenie wywarła na mnie ta lektura? Czy autorka zachęciła mnie do siebie na tyle, że sięgnę po kolejne jej utwory? Jeśli właśnie teraz zadajecie sobie te pytania to serdecznie zapraszam Was do przeczytania dalszej części recenzji, z której z pewnością wszystkiego się dowiecie.


Magda to studentka, która pochodzi z patologicznej i niezwykle destrukcyjnej rodziny. Próbuje jakoś radzić sobie w życiu, ale nie zawsze jej się to udaje. Często powracają do niej echa z przeszłości, które skutecznie utrudniają jej normalne funkcjonowanie. Dziewczyna jednak znalazła sposób, aby odreagować stres - jest to przygodny seks z przypadkowymi osobami, a także... żyletka. Kilka cięć, które przynoszą ulgę. Czy jednak na dłuższą metę to wystarczy? Bohaterka odkrywa, że przyjemność mogą dać jej zarówno mężczyźni, jak i kobiety i to właśnie z nimi przeżywa wiele cudownych chwil. Jak potoczą się losy Magdy, której los nie żałuje przykrości?

Fabuła książki jest naprawdę ciekawa i posiada wiele fascynujących wątków. Jednym z nich jest niewątpliwie przeszłość Magdy i sposób w jaki dziewczyna próbuje sobie z nią radzić. To straszne w jakich warunkach musiała ona dorastać i jak mocno dawne wydarzenia odcisnęły piętno na jej psychice. Dodatkowo mamy tutaj świetnie ukazaną próbę odkrycia własnej tożsamości. Bohaterka stara się zrozumieć własne potrzeby i powoli odkrywa swoją biseksualność. Poza tym, znajdziemy tutaj epizody samookaleczania, na które również warto zwrócić uwagę. Myślę, że jest to świetna pozycja nie tylko ze strony fabularnej, ale również psychologicznej.

Główna bohaterka jest postacią wielowymiarową i może wzbudzać skrajne emocje. Wielokrotnie jej zachowanie bardzo mnie denerwowało, ale z drugiej strony naprawdę jej współczułam i starałam się zrozumieć jej postępowanie. Największe oburzenie wzbudziło we mnie to kiedy Magda po każdej imprezie lądowała w innym łóżku. Niekiedy miałam ochotę naprawdę mocno nią potrząsnąć, jednak próbowałam podchodzić do tego z większym dystansem. Tłumaczyłam sobie jej zachowanie potrzebą odkrycia własnej tożsamości, a do tego brakiem umiejętności radzenia sobie z problemami. Chwile kiedy autorka dokładnie opisywała jej przeszłość, sprawiały, że zalewała mnie fala smutku i współczucia. Z kolei inne sytuacje wywoływały na mojej twarzy uśmiech. To najlepszy dowód na to, że podczas czytania książki "Odcienie czerwieni" nie można się nudzić. Z dużym napięciem przewracałam kolejne strony, bo nigdy nie mogłam być pewna co się na nich pojawi.

Autorka posługuje się prostym i zrozumiałym językiem, który sprawia, że powieść czyta się niezwykle szybko. Uważam, że nie ma sensu dłużej rozwodzić się nad słownictwem, którego używa Marta Motyl - nie jest ono zbyt wyszukane, ale z drugiej strony, przekazuje wszystko co ma przekazać. "Odcienie czerwieni" to powieść, w której większą uwagę zwraca się na fabułę i losy bohaterki, niż poszczególne zdania i ich poprawność. Oczywiście warto jednak zaznaczyć, że absolutnie nikt nie powinien mieć problemów ze zrozumieniem treści zawartych w tej książce.

"Odcienie czerwieni" to powieść mocno kontrowersyjna i zapewne u wielu osób, wywoła ona oburzenie, bądź nawet zniesmaczenie. To wszystko zależy od stopnia tolerancji czytelnika - wiem, że nie każdy jest w stanie zaakceptować inną orientację seksualną, ale wtedy raczej nie polecałabym zagłębiania się w tę lekturę. Marta Motyl to autorka odważna, która nie boi się sięgać po trudne tematy, a opisywanie ich nie sprawia jej większego problemu. Cieszę się, że są jeszcze pisarze, którzy decydują się przełamywać tabu, bo z pewnością nie jest to proste.

Twórczość Marty Motyl bez wątpienia skierowana jest do dojrzałych i przede wszystkim starszych czytelników, ze względu na zawarte w niej sceny erotyczne. Jeśli zastanawiacie się czy warto sięgnąć po tę powieść, myślę, że warto najpierw rozważyć czy rzeczywiście jest ona skierowana do Was. Uważam, że nie ma sensu na siłę czytać czegoś z czym kompletnie się nie zgadzamy, bądź wywołuje to u nas negatywne emocje. Jeśli nie przeszkadza Wam biseksualizm i sceny erotyczne - zdecydowanie polecam "Odcienie czerwieni"! Mam nadzieję, że się nie zawiedziecie i również będziecie zachwyceni przygodami Magdy.

Za książkę dziękuję wydawnictwu Edipresse Książki!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz