środa, 14 września 2016

"MOJE NOWE ŻYCIE" - MEG ROSOFF

Tytuł: Moje nowe życie
Tytuł oryginału: How I Live Now
Autor: Meg Rosoff
Wydawnictwo: Ya!
Ilość stron: 192

Dzisiaj przychodzę do Was z książką, która zaintrygowała mnie już na samym początku. Tak do końca nie wiedziałam czego mogę się po niej spodziewać, ale miałam nadzieję, że autorka mnie nie zawiedzie. Chciałam, żeby "Moje nowe życie" było powieścią pełną emocji i nowych dla mnie doświadczeń. Zdawałam sobie sprawę, że tematyka tej pozycji nie należy do łatwych i przyjemnych, ale byłam również ciekawa jak Meg Rosoff poradziła sobie z przedstawieniem świata w trakcie wojny. Jeśli zastanawiacie się czy warto poświęcić swój czas na przeczytanie "Mojego nowego życia", zapraszam do zapoznania się z dalszą częścią recenzji, z której z pewnością się tego dowiecie. Ja lekturę mam już za sobą, dlatego teraz mogę z chęcią wam o niej opowiedzieć.


Daisy to piętnastolatka, której życie zmienia się o sto osiemdziesiąt stopni niemalże w jednej chwili. Dziewczyna musi wyprowadzić się z Nowego Jorku i zamieszkać ze swoją ciotką oraz kuzynostwem, którzy mieszkają w Anglii. Bohaterka nie może jednak długo cieszyć się spokojem jaki panuje na farmie. Niedługo po jej przybyciu ciotka wyjeżdża w sprawach służbowych, a w Londynie zaczynają wybuchać bomby. Rozpoczyna się wojna podczas, której nikt nie jest bezpieczny. Początkowo młodzież zaskakująco dobrze radzi sobie w zaistniałej sytuacji, jednak później wszystko bardzo się komplikuje. Czy bohaterowie przetrwają ten trudny dla nich okres? Czy żadnemu z nich nie stanie się krzywda?

Fabuła tej powieści zapowiadała się naprawdę ciekawie. Autorka poruszyła wątek wojny, który z pewnością mógł zrobić wrażenie na niejednym czytelniku. Problem w tym, że już po przeczytaniu kilku pierwszych stron zauważyłam, że Meg Rosoff bardzo powierzchownie przedstawia wszystkie wydarzenia. Miałam nadzieję, że wszystkie sytuacje, w których uczestniczą bohaterowie będą bardziej rozbudowane, a my dokładnie poznamy ich myśli oraz emocje. Rozdziały są bardzo krótkie i nie zawierają zbyt dużo informacji. Muszę przyznać, że autorka dosyć mocno rozczarowała mnie sposobem przedstawienia fabuły i niestety przez to ciężko mi było dokończyć czytanie "Mojego nowego życia". Cały czas miałam jednak nadzieję, że być może pod koniec powieści będzie trochę lepiej, jednak z bólem serca muszę stwierdzić, że bardzo się pomyliłam.

Bohaterowie wykreowani przez autorkę również pozostawiają nam wiele do życzenia. Są to zaledwie zarysy postaci, których niestety nie możemy zbyt dobrze poznać. Daisy wielokrotnie bardzo mnie denerwowałam i raczej nie zapałałam do niej pozytywnymi emocjami. Nie potrafiłam prawidłowo zżyć się z bohaterami "Mojego nowego życia" i jakoś specjalnie nie przejmowałam się ich losem. Oczywiście ich historia okazała się niezwykle bolesna i trudna, ale nic poza tym. Być może gdyby Meg Rosoff troszkę bardziej przyłożyła się do kreacji postaci, cała opowieść wypadłaby dużo lepiej.

Język jakim posługuje się autorka jest lekki i łatwy w odbiorze, co sprawia, że powieść czyta się szybko. "Moje nowe życie" to książka skierowana do młodzieży i myślę, że to głównie ta grupa wiekowa sięgnie po tę pozycję. Starsi czytelnicy raczej nie znajdą w tej książce elementów dla siebie, ale oczywiście decyzję co do przeczytania "Mojego nowego życia" pozostawiam wam.

Podsumowując - niestety "Moje nowe życie" to książka, która okazała się dla mnie dużym rozczarowaniem. W tym przypadku spodziewałam się kompletnie czegoś innego i jak widać mocno się zawiodłam. Nie żałuję czasu spędzonego z tą pozycją, jednak wątpię abym kiedykolwiek do niej powróciła. Mam nadzieję, że dla was okaże się ona bardziej trafiona i będziecie zadowoleni ze stylu jakim posługuje się Meg Rosoff.

Za książkę dziękuję wydawnictwu Ya!

3 komentarze :

  1. Słyszałam o tej książce dość dużo, więc czemu nie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książkę mam w planach od momentu, kiedy obejrzałam film na jej podstawie ("How I Live Now"), a który bardzo mi się spodobał :) "Moje nowe życie" i tak przeczytam pomimo Twojej negatywnej recenzji :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie słyszałam o tej książce. Może kiedyś się skusze :)
    Pozdrawiam ^^
    http://bibliotekatajemnic.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń