sobota, 21 listopada 2015

"NIEZAUWAŻALNA" - MARCUS SEDGWICK

Tytuł: Niezauważalna
Tytuł oryginału: She is not Invisible
Autor: Marcus Sedgwick
Wydawnictwo: Ya!
Ilość stron: 256

Ekscentryczny pisarz Jack Peak od jakiegoś czasu nie odzywa się do swojej
16-letniej córki Laureth. Nie byłoby to aż tak dziwne, gdyby nie zaadresowany
do niego niepokojący mail, który odczytuje nastolatka... Jakim cudem Peak
zamiast w Szwajcarii znalazł się w Stanach Zjednoczonych? Laureth, chcąc
odnaleźć tatę, udaje się w podróż z Wielkiej Brytanii do USA. W wyprawę angażuje
swojego 7-letniego brata Benjamina, któremu powierza rolę przewodnika.
Niewidoma Laureth bowiem, choć świetnie orientuje się w zasadach rządzących
światem, w Nowym Jorku nie poradziłaby sobie sama. Jaki związek ze zniknięciem
jej ojca ma to, że pisał książkę o zbiegach okoliczności? Laureth zrobi wszystko,
by rozwikłać zagadkę.

Przekaz Niezauważalnej jest poruszający: bądź uprzejmy dla nieznajomych,
bo życie osoby, która na ciebie wpadła, może nie być usłane różami.
"Financial Times"

Marcus Sedgwick jest brytyjskim pisarzem, ilustratorem i muzykiem. W Polsce
dotychczas ukazały się jego książki: Królowa Cieni, Księga Martwych Dni, Upadek
w mrok, Pocałunek śmierci. Sedgwick jest laureatem wielu prestiżowych nagród,
m.in. Branford Boase Award i Edgar Allan Poe Award.


Ostatnio miałam okazję poznać już naprawdę wiele wątków w literaturze, jednak jeszcze jeden skutecznie przykuł moją uwagę. Powieść "Niezauważalna" nie dość, że zaintrygowała mnie swoją urokliwą i tajemniczą okładką to na tle innych książek wyróżniała się także opisem, od którego nie mogłam oderwać myśli, cały czas zastanawiając się co tak naprawdę przygotował dla nas autor. Oczywiście moja ciekawość wygrała i po niedługim czasie musiałam sama zmierzyć się z tą historią i na własnej skórze przekonać się czy jest ona warta uwagi czytelników. Zapraszam Was na dalszą część recenzji, z której dowiecie się czy powinniście sięgnąć po twórczość Marcus'a Sedgwick'a.



Szesnastoletnia Laureth od urodzenia jest niewidoma, ale pomimo tego od dłuższego czasu pomaga swojemu ojcu, który jest pisarzem. Odczytuje jego korespondencje i odpowiada na zadawane pytania. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie jedna tajemnicza wiadomość. Dziewczyna jest zaniepokojona - ojciec powinien być w Szwajcarii, a z maila wynika, że znajduje się w USA. Jej matka nie widzi w tym nic złego i twierdzi, że Laureth nie powinna się tym martwić. Jednak bohaterka nadal odczuwa obawę o los ojca. Z tego powodu zabiera swojego siedmioletniego brata Benjamina, który ma być jej przewodnikiem i razem wyruszają do Nowego Jorku. Dziewczyna choć jest bardzo wystraszona, nie chce pokazać tego bratu i wierzy, że uda im się na czas odnaleźć rodzica. Wkrótce przekonają się, że w wielkim świecie nic nie jest takie łatwe jak mogłoby się wydawać. Tajemnicze zaginięcie ojca przysporzy im wiele problemów i niebezpieczeństw. Czy dzieci odnajdą bliską osobę zanim spotka ich nieszczęście?

Marcus Sedgwick wykreował bohaterów w swojej powieści bardzo dobrze. Podczas czytania możemy podziwiać ich niezwykłą odwagę. Mamy tutaj obraz dziewczyny, która nie widzi, ale jej determinacja, troska o ojca i logiczne myślenie zaskoczyłyby niejednego dorosłego. Jej brat, chociaż młody, pokazuje jak silna może być więź między rodzeństwem. Pozostali bohaterowie, których mamy okazję poznać nie są już tak charakterystyczni jak tych dwoje, ale z pewnością wnoszą coś nowego do tej powieści. Marcus Sedgwick pozwala czytelnikowi poznać każdą z postaci, jednak świat, w którym oni się znaleźli psuje mi ich autentyczność. Nie byłam w stanie uwierzyć w to, że dwoje nieletnich tak po prostu wyjeżdża do Nowego Jorku i żaden z dorosłych nie ma nad nimi kontroli.

Język całej powieści jest prosty i lekki, dzięki czemu bardzo szybko możemy zagłębić się w fabułę i śledzić losy naszych nowo poznanych postaci. Podobało mi się to, że autor postanowił wprowadzić urywki z dziennika ojca, przez co mogliśmy zupełnie inaczej spojrzeć na tę historię. "Niezauważalną" czyta się niezwykle szybko. Każde wydarzenie ma swoje miejsce i zmierzało w odpowiednim kierunku, tak aby czytelnik nadążył za wizją autora.

Akcja tej powieści stała się dla mnie niestety mało realistyczna. Początek zapowiadał się bardzo intrygująco - niewidoma dziewczyna, zaginięcie ojca, wyprawa z Wielkiej Brytanii do USA. To wszystko wydawało mi się na początku naprawdę świetne, ale później przeraził mnie fakt, że dwójka dzieci spaceruje sobie po tak wielkim mieście. Są ścigani przez złych ludzi, a wokół książki, nad którą pracuje ich ojciec narasta tajemnica. Pomimo tego muszę przyznać, że historia okazała się magicznie wciągająca praktycznie do ostatnich stron, a zakończenie wywołało we mnie mnóstwo emocji.

Podsumowując - "Niezauważalna" jest powieścią, którą przede wszystkim mogę polecić młodzieży. To właśnie ta grupa wiekowa powinna najlepiej odnaleźć się w świecie wykreowanym przez autora. Historia ma w sobie coś co nas pochłania, a dodatkowo jest napisana z taką lekkością, że możemy czerpać przyjemność z jej czytania. To pozycja, przy której łatwo się zrelaksować i zapomnieć o otaczających nas problemach. 

Za książkę dziękuję Grupie Wydawniczej Foksal!

5 komentarzy :

  1. Mam tą książkę na półce i cierpliwie czeka na swoją kolej ;). Mnie również przyciągnęły do tej pozycji okładka i nietuzinkowy opis :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Fakt, historia bardzo nieprawdopodobna, ale wydaje się być wciągająca.

    Erna

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię tego typu historie. Mam nadzieję, że za jakiś czas będę miała możliwość jej lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Widziałam już wiele skrajnych opinii na temat tej książki i cały czas się waham, czy jest szansa, że mi się spodoba. Prawdopodobnie kiedyś po nią sięgnę, żeby przekonać się na własnej skórze, bo tematyka wydaje się ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ich odwaga mnie przekonała ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń