sobota, 12 września 2015

"ZNIKASZ" - CHRISTIAN JUNGERSEN

Tytuł: Znikasz
Tytuł oryginału: Du forsvinder
Autor: Christian Jungersen
Wydawnictwo: Znak Literanova
Ilość stron: 464

Mia cieszyła się, kiedy jej mąż znów zaangażował się w ich związek, który
jeszcze niedawno przechodził poważny kryzys. Jednak gdy Frederik
podczas rodzinnych wakacji doznaje ataku nerwowego, okazuje się,
że powodem zmian jego osobowości jest guz mózgu. Wkrótce wychodzi
na jaw, że mężczyzna w tajemnicy przed rodziną dopuścił się
milionowych oszustw.

Kobieta musi teraz chronić siebie i syna przed mężem, który zmienia się
w nieobliczalną obcą osobę. Mia obsesyjnie śledzi wyniki najnowszych
badań neurologicznych, próbując zrozumieć, jak to możliwe, że mężczyzna,
którego tak dobrze znała, stał się kimś zupełnie innym. Szuka
odpowiedzi na pytanie, z kim tak naprawdę spędziła trzy ostatnie lata,
najszczęśliwsze w ich małżeństwie.

"Czy rzeczywiście posiadamy duszę? A może nasza osobowość jest
jedynie splotem neuronów, świetlistych plamek na ekranie rezonansu
magnetycznego? Jungersen dociera do najgłębszych zakamarków
natury ludzkiej, oferując nam lekturę niezwykle wartościową
i skłaniającą do myślenia".
"Midtjyllands Avis"

"Christian Jungersen z niemal perwersyjną precyzją portretuje najdrob-
niejsze gesty bohaterów, stawiając najważniejsze pytania o znaczenie
zjawisk, takich jak miłość, dusza, wolna wola, wina i odpowiedzialność,
wierność i zdrada".
"Politiken"

CHRISTIAN JUNGERSEN ODNIÓSŁ MIĘDZY-
NARODOWY SUKCES. Jego książki zostały wy-
różnione przez redakcję "New York Timesa",
zyskały nominacje do International IMPAC Dublin
Literary Award i prestiżowych nagród literackich
w Wielkiej Brytanii, Francji i Szwecji. Bestsellero-
wy Wyjątek zajął drugie miejsce w plebiscycie na
najlepszą duńską powieść ostatnich 25 lat.



"Znikasz" to powieść, która znacząco różni się od wszystkich innych książek, które miałam okazję czytać. To pozycja, która zalicza się do dosyć nowego gatunku zwanego neurokryminałem. Od samego początku połączenie mrocznej tajemnicy z opisami na temat działania naszego mózgu wydawało mi się świetnym pomysłem i to właśnie dlatego zdecydowałam się sięgnąć po twórczość tego autora. Dodatkowo interesuję się psychologią i zawsze ciekawi mnie co takiego dzieje się w umyśle każdego człowieka, więc "Znikasz" było dla mnie pozycją obowiązkową. Jakie jednak tak naprawdę wrażenie zrobiła na mnie lektura? Jeśli chcecie się o tym przekonać, zapraszam do przeczytania dalszej części recenzji, z której z pewnością się tego dowiecie.

Kiedy wszystko w małżeństwie Mii oraz Frederika zaczęło się wreszcie układać niespodziewanie okazuje się, że mężczyzna ma guza mózgu, który wpływał na to jak ostatnio się zachowywał. Wkrótce wychodzi na jaw, że Frederik w tajemnicy przed całą rodziną oraz znajomymi dopuścił się ogromnych oszustw, które mają poważne konsekwencje. Mia stara się zrobić wszystko, aby zrozumieć zachowanie swojego męża dlatego zaczyna obsesyjnie interesować się wynikami najnowszych badań neurologicznych, a także poszukuje odpowiedzi na pytanie w jaki sposób mogła przez tak długi czas niczego nie zauważyć. Czy przestępstwa, których dopuścił się Frederik rzeczywiście były spowodowane chorobą?

Największą zaletą tej powieści zdecydowanie są jej bohaterowie. Autor w genialny sposób wykreował wszystkie charaktery i sprawił, że każdy z nich znacznie różnił się od innych. Dodatkowo Christian Jungersen bardzo mocno zagłębia się w umysły wykreowanych przez siebie postaci, dzięki czemu podczas czytania książki możemy ich naprawdę dobrze poznać. Jeśli interesują Was choroby i wszelkie badania neurologiczne to "Znikasz" powinno Wam się spodobać. Dzięki tej lekturze dowiedziałam się w jaki sposób myślą osoby, które dotknięte są guzem mózgu oraz jak radzi sobie rodzina chorego, dla której jest to również niezwykle trudne doświadczenie.

Akcja tej powieści jest powolna, ponieważ Christian Jungersen dokładnie pokazuje życie oraz wszystkie odczucia głównych bohaterów. Osobiście nie było to dla mnie żadnym problemem - wręcz przeciwnie, cieszyłam się każdą czytaną stroną i nie mogłam doczekać się jak zakończą się perypetie Mai oraz Frederika. Jeśli szukacie klasycznego kryminału to z pewnością nie możecie liczyć na "Znikasz", ponieważ jest to coś zupełnie innego, ale przy tym równie interesującego.

Język jakim posługuje się autor jest prosty i lekki w odbiorze, dlatego jestem pewna, że absolutnie żaden z czytelników nie będzie miał większego problemu ze zrozumieniem treści zawartych na kartach tej powieści. Osobiście nie mogłam oderwać się od historii o głównych bohaterach, a czytanie jej sprawiło mi ogromną przyjemność i pozwoliło oderwać się od codziennych problemów i obowiązków związanych ze szkołą.

Zakończenie było dla mnie dość dużym zaskoczeniem i muszę przyznać, że kompletnie nie spodziewałam się takiego obrotu sprawy. Cieszę się, że autor potrafił mnie czymś zaskoczyć i sprawił, że wielokrotnie rozmyślałam o problemach, które poruszył w swojej historii. "Znikasz" to książka, obok której nie da się przejść obojętnie. To opowieść o życiu, jego trudach oraz sposobach, którymi można sobie z nimi radzić.

Podsumowując - twórczość Christiana Jungersena bezapelacyjnie przypadła mi do gustu, a "Znikasz" jeszcze na długo zostanie w mojej pamięci. Pomimo tego, że powieść porusza naprawdę trudne tematy, czyta się ją niezwykle szybko i łatwo co tylko utwierdza mnie w przekonaniu, że pan Jungersen to świetny pisarz.

Za książkę dziękuję wydawnictwu Znak!

3 komentarze :

  1. Muszę się za nią rozejrzeć, byłam ciekawa co powiesz :D

    OdpowiedzUsuń
  2. O, widzę, że to coś nowego na rynku :) O neurokryminale jeszcze nie słyszałam. Myślę, że i mi przypadłaby ta powieść do gustu :)

    Zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Raczej nie dla mnie ta książka, ale kto wie może kiedyś po nią sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń