niedziela, 30 września 2018

"NAMOWA LUB POMOC W SAMOBÓJSTWIE. ASPEKTY KRYMINALISTYCZNE I KRYMINOLOGICZNE" - ANDRZEJ GAWLIŃSKI

Tytuł: Namowa lub pomoc w samobójstwie. Aspekty kryminalistyczne i kryminologiczne
Tytuł oryginału: Namowa lub pomoc w samobójstwie. Aspekty kryminalistyczne i kryminologiczne
Autor: Andrzej Gawliński
Wydawnictwo: Kryminalistyczne
Ilość stron: 320

Rozważając problem samobójstw najczęściej myślimy o dobrowolnym i samodzielnym odebraniu sobie życia przez człowieka. Nie zdajemy sobie sprawy, że część tych tragicznych przypadków dotyczy namowy lub wręcz pomocy w samobójstwie. Czyny te są zabronione i uwzględnione w Polskim Kodeksie Karnym z dnia 6 czerwca 1997 roku (art. 151), jednak udowodnienie takiego zarzutu jest niezwykle trudne, a do skazania winnego dochodzi bardzo rzadko. "Namowa lub pomoc w samobójstwie. Aspekty kryminalistyczne i kryminologiczne" to pierwsza w Polsce książka kompleksowo analizująca przestępstwo z artykułu 151 k.k. Opisane w niej przypadki wydarzyły się naprawdę, dlatego zdecydowanie jest to pozycja dla czytelników o mocnych nerwach, którzy gustują w podobnych klimatach. Temat samobójstw nie jest mi obcy i od dłuższego czasu bardzo mnie interesuje. Dodatkowo kryminalistyka i kryminologia wydają mi się jednymi z ciekawszych nauk, dlatego nie mogłam przejść obok tej książki obojętnie. Jakie wrażenie zrobiła na mnie ta lektura? Czy dzięki niej moja wiedza na temat samobójstw znacząco się poszerzyła? Zapraszam do zapoznania się z dalszą częścią recenzji, z której z pewnością się tego dowiecie.

Doktor Andrzej Gawliński jest prawnikiem, kryminalistykiem i suicydologiem, a także członkiem Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego i wiceprzewodniczącym Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego. Dodatkowo jest autorem bloga naukowego: kryminalistyczny.pl i kilkunastu publikacji z zakresu prawa, kryminalistyki oraz medycyny sądowej. Musicie przyznać, że takie osiągnięcia robią wrażenie i od razu przygotowują czytelnika na niesamowitą lekturę pełną wiedzy i informacji.

Książka podzielona jest na osiem rozdziałów (plus wstęp i podsumowanie). Każdy rozdział jest szeroko rozwinięty i zawiera mnóstwo faktów i przydatnych informacji. Czytając "Namowę lub pomoc w samobójstwie" byłam pod ogromnym wrażeniem wiedzy jaką posiada autor. Pan Andrzej Gawliński w niewielkiej ilości stron zawarł ogromną ilość wiedzy, a do tego wszystko jest świetnie posegregowane dzięki czemu dużo łatwiej idzie nam jej przyswajanie. Zabierając się za lekturę tej książki obawiałam się, że będzie ona napisana trudnym i niezrozumiałym dla mnie językiem, jednak szybko okazało się, że autor potrafi przekazywać informacje w przystępny sposób, co sprawia, że czytelnik nie czuje się zagubiony i zdezorientowany.

"Namowa lub pomoc w samobójstwie. Aspekty kryminalistyczne i kryminologiczne" to książka, której nie da się przeczytać jednym tchem - tutaj potrzeba skupienia i przede wszystkim chęci zdobywania wiedzy. Muszę przyznać, że osobiście podzieliłam sobie tę książkę na kilka części, a każdą z nich czytałam po kilka razy, tak aby jak najwięcej zapamiętać. Informacje, które w niej znajdziemy wielokrotnie mnie szokowały i skłaniały do refleksji. Jestem pewna, że wkrótce po raz kolejny sięgnę po tę pozycję, po to by odświeżyć sobie zdobytą niedawno wiedzę.

Podsumowując - nie będę ukrywać, że nie jest to pozycja skierowana do każdego czytelnika. To książka typowo naukowa dla osób, które interesują się taką tematyką i lubią zdobywać wiedzę w tym zakresie. Muszę przyznać, że osobiście jestem zachwycona i oczarowana sposobem w jaki autor potrafi przekazywać tak trudne i przerażające informacje. Z czystym sumieniem polecam wam tę pozycję! Mi nie pozostało nic innego jak sięgnąć po kolejne książki Andrzeja Gawlińskiego, co do których mam ogromne oczekiwania.

Za książkę dziękuję autorowi - Andrzejowi Gawlińskiemu!

1 komentarz :

  1. Czytałem tę książkę ze względu na pracę licencjacką, którą mam zamiar pisać. Wybrałem kryminologia studia - <a href="https://www.prawowroclaw.edu.pl/oferta/kryminologia-i-kryminalistyka-2>https://www.prawowroclaw.edu.pl/oferta/kryminologia-i-kryminalistyka-2</a> dlatego taka tematyka mnie interesuje. Ciekaw jestem czym kierują się osoby namawiające lub popełniające samobójstwa. Planuję opisać to w pracy licencjackiej, a taka pozycja jak ta jest bardzo cennym źródłem informacji :)

    OdpowiedzUsuń