piątek, 13 lutego 2015

"DOPÓKI ŚPIEWA SŁOWIK" - ANTONIA MICHAELIS

Tytuł: Dopóki śpiewa słowik.
Tytuł oryginału: Solange die Nachtigall singt
Autor: Antonia Michaelis
Wydawnictwo: Dreams
Ilość stron: 419


Jari ma osiemnaście lat i w porównaniu z najlepszym

przyjacielem, Mattim, jest nieporadny w kontaktach
z dziewczętami. Nic dziwnego. Żył dotąd w uporząd-
kowanym świecie stałych norm i krochmalonych
koszul - brakuje mu doświadczenia. To wszystko
zmienia się, gdy spotyka Jaschę. Ta wywierająca
niezwykłe wrażenie dziewczyna prowadzi go ze sobą
do domu w samym środku leśnej pustelni. Tam Jari
odkrywa świat piękna, finezyjnych ornamentów
i zmysłowego upojenia. Ale wkrótce okazuje się, że
Jascha skrywa pewną tajemnicę. I że za pięknymi
złudzeniami kryje się porażająca prawda.
Dom na odludziu. Błądzący wędrownik. Las, skrywa-
jący zbyt wiele grobów. I niebezpieczeństwo, które
wychodzi poza granice wyobrażeń.


Nie będę ukrywać, że do przeczytania tej książki zachęciła mnie jej okładka, która jest bardzo tajemnicza i nie wiadomo czego się po niej spodziewać. Opis również bardzo mnie zaciekawił i nie mogłam się doczekać kiedy poznam głównych bohaterów tej powieści. Zastanawiałam się jak podejść to książki, której tytuł mówi nam o śpiewie słowika, czyli delikatnego, małego ptaszka, który kojarzy nam się z pięknem. Czy słowik swoją delikatnością będzie odnosił się do całej powieści? Tego dowiecie się czytając książkę pod tytułem Dopóki śpiewa słowik.

Jari to osiemnastolatek, który właśnie ukończył kurs czeladniczy. Jednak zanim zacznie dojrzałe życie postanawia wybrać się na trzy tygodniową wyprawę do lasu, aby od wszystkiego odpocząć. W miasteczku, do którego dotarł i z którego miał udać się w las jego spojrzenie utkwiło w miejscowej galerii przy jednym z obrazów. Tam poznał Jaschę - dziewczynę brzydką, ale wyjątkowo miłą, która miała zaprowadzić go na szlak. Ta dziewczyna mocno zmieniła jego życie, jednak jeśli chcecie się dowiedzieć czy były to zmiany na dobre, czy też raczej na złe musicie sami zagłębić się w tę powieść. Jakie losy spotkają go w lesie, z którego nikt nie wraca?

Muszę przyznać, że niestety, ale książka nie za bardzo przypadła mi do gustu. Bardzo ciężko mi się ją czytało i musiałam co jakiś czas przerywać jej poznawanie. Próbowałam różnych metod, aby się zagłębić w fabułę, która okazała się zupełnie inna niż się spodziewałam. Jeśli lubicie zagmatwane wątki i czytanie w pełnym skupieniu, to zdecydowanie jest to powieść dla Was. Mnie niestety nużyły opisy przyrody, które czasami zajmowały nawet kilka stron. Parę wątków było naprawdę ciekawych, aczkolwiek całość była dla mnie dosyć trudna w odbiorze.

Nie jestem w stanie skrytykować tej książki, ponieważ sposób w jaki jest napisana jest niewątpliwie bardzo dobry. Bohaterowie są również doskonale wykreowani i możemy dobrze ich poznać. Wydaje mi się, że jest to po prostu kwestia gustu, a w tym przypadku powieść po prostu dosyć mocno odbiegała od mojego. Opisy są bardzo piękne, a dzięki nim można przenieść się w dane miejsce oraz dany moment powieści i zobaczyć to wszystko oczami bohaterów. Czujemy się dokładnie tak jak byśmy się przenieśli w czasie. Jari i Jascha to zdecydowanie ciekawi bohaterowie. Ciężko było zrozumieć motywy ich działania i postępowania, ale za to doskonale można było wczuć się w ich emocje i dostrzec ich wahania.

Książkę można polecić każdemu kto lubi myśleć i zwracać uwagę na najdrobniejszy szczegół. Nie jest to powieść, którą polecę osobie po ciężkim dniu w pracy czy szkole. Jest to lektura, której trzeba się poświęcić w stu procentach i dokładnie czytać każde zdanie, które jest w niej zawarte. Nie jest to coś lekkiego, na co wskazuje nam opis z tyłu książki, aczkolwiek zdecydowanie jest warta swojej uwagi.

Tak więc zapraszam do przeczytania książki Dopóki śpiewa słowik. Nie przejmujcie się tym, że akurat mnie ciężko się ją czytało, ponieważ być może Wam bardziej przypadnie do gustu i z wielką chęcią będziecie poznawać losy głównych bohaterów. Powieść jest specyficzna, ale z całą pewnością nie jest zła, pamiętajcie o tym. Czekam na Wasze opinie, może ktoś z Was po przeczytaniu będzie mógł się podzielić spostrzeżeniami na temat twórczości tej autorki. 

Za książkę dziękuję wydawnictwu Dreams!

2 komentarze :