piątek, 5 czerwca 2015

"MAGISTERIUM. PRÓBA ŻELAZA" - HOLLY BLACK, CASSANDRA CLARE

Tytuł: Magisterium. Próba żelaza
Tytuł oryginału: Iron Trial (Book One of Magisterium)
Cykl: Magisterium
Autor: Holly Black, Cassandra Clare
Wydawnictwo: Albatros
Ilość stron: 352

OGIEŃ CHCE PŁONĄĆ,
WODA CHCE PŁYNĄĆ,
POWIETRZE CHCE SIĘ UNOSIĆ,
ZIEMIA CHCE WIĄZAĆ,
CHAOS CHCE POŻERAĆ.


Myślę, że nie ma wśród Was osoby, która nie zna imienia i nazwiska Cannsadry Clare. Jest ona autorką bardzo popularnego cyklu dla młodzieży, który nosi nazwę Dary Anioła. Jeśli choć trochę interesujecie się książkami skierowanymi do młodzieży to na pewno już kiedyś mieliście okazję obcować z jej twórczością. Dzisiaj opowiem Wam o książce, którą Cassandra Clare napisała we współpracy z Holly Black, czyli pierwszej części Magisterium, pod tytułem Próba żelaza. Muszę przyznać, że nazwisko drugiej autorki niewiele mi mówiło i było dla mnie po prostu jedną wielką zagadką. Jednak mimo wszystko w zasadzie wystarczyła mi znajomość jednej z autorek, aby z wielką chęcią zabrać się za czytanie tej powieści. Jakie wrażenie zrobił na mnie ten duet? Czy Magisterium podbiło moje serce? Tego z pewnością dowiecie się z dalszej części recenzji, na którą Was serdecznie zapraszam.

Callum Hunt staje przed jednym z najważniejszych wydarzeń w swoim życiu - egzaminem, który nosi nazwę Próby żelaza. Większość jego przyjaciół zrobiłaby wszystko, aby zdać go jak najlepiej jednak Call jest gotowy poświęcić naprawdę wiele, żeby go oblać. Jego ojciec przez całe życie przestrzegał go przed magią i dokładnie przygotował go, aby chłopak nie zdał egzaminu. Pomimo ogromnych starań bohater pomyślnie przechodzi próbę i już wkrótce musi przenieść się do Magisterium, czyli specjalnej szkoły, która ma nauczyć go posługiwać się magią. Wydostanie się z niej nie będzie takie łatwe... Jak z tym wszystkim poradzi sobie Call? Czy uda mu się wrócić do domu?

Muszę przyznać, że początek tej powieści bardzo przypominał mi historię Harry'ego Pottera. Nie mogę napisać, żeby mi to jakoś specjalnie przeszkadzało, ale miałam pewne obawy związane z podobieństwem Magisterium do znanej na całym świecie serii o młodym, uzdolnionym czarodzieju. Na szczęście dosyć szybko okazało się, że tylko kilka pierwszych rozdziałów było podobnych do twórczości J.K. Rowling. Później obie autorki ogromnie mnie zaskoczyły i pokazały, że stworzony przez nie świat kryje jeszcze wiele nadal nieodkrytych tajemnic. Tak więc, jeśli obawiacie się, że historia okaże się mało oryginalna, mogę Wam zagwarantować, że Cassandra Clare i Holly Black stanęły na wysokości zadania i świetnie sobie z nim poradziły.

Akcja tej powieści jest dosyć szybka i pełna niespodziewanych zwrotów, które wprawią niejednego czytelnika w ogromne zdziwienie. Autorki bardzo urozmaiciły stworzoną przez siebie historię, sprawiając tym, że nikt nie powinien narzekać na nudę czy monotonię. Nawet nie wiecie jak strasznie spodobało mi się zakończenie, które wymyśliły pisarki. Żałuję, że nie mogę Wam teraz tego zdradzić, ale po prostu zepsułabym waszą radość z czytania. Mogę tylko Wam obiecać, że po przeczytaniu ostatniej strony będziecie chcieli jeszcze więcej. Ja już nie mogę doczekać się kolejnej części i z niecierpliwością czekam na jakiekolwiek wzmianki na temat planowanej daty premiery.

Język jakim posługują się autorki jest prosty, lekki, ale przede wszystkim doskonale zrozumiały. Słownictwo idealnie pasuje do powieści, która ma być skierowana do młodzieży. Nie spodziewałam się, że Magisterium, aż tak bardzo przypadnie mi do gustu, ale ogromnie się z tego powodu cieszę. Świat, który wykreowały pisarki pochłonął mnie w stu procentach i mam nadzieję, że z Wami uczni dokładnie to samo.

Bohaterowie są dobrze dopracowani i idealnie wplatają się w ten niesamowity świat. Każdy z nich ma swój niepowtarzalny charakter, który możemy bardzo dokładnie poznać. Główny bohater od samego początku wzbudził moją sympatię i przez cały czas kiedy czytałam Próbę żelaza bardzo mu kibicowałam. Jestem pewna, że Call również u Was zasieje wiele pozytywnych emocji, bo zdecydowanie jest to postać, której nie da się nie polubić.

Podsumowując - Próba żelaza to powieść, która z pewnością zasługuje na waszą uwagę. Polecam ją w szczególności młodzieży, ale jestem pewna, że również starsi czytelnicy znajdą w niej coś dla siebie. Książka wywołuje mnóstwo pozytywnych emocji, dlatego myślę, że kiedyś jeszcze do niej powrócę. Jak na razie czekam na kolejną część i dalsze losy moich ulubionych bohaterów. 

Za książkę dziękuję wydawnictwu Albatros!

6 komentarzy :

  1. To jedna z tych książek, które po prostu muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  2. Koniecznie muszę w końcu przeczytać tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomimo ogólnych zachwytów nad Magisterium raczej sobie tą książkę odpuszczę. Tak samo jak każdą kolejną po Darach anioła i Diabelskich maszynach książkę Clare - autorka baaardzo mnie zirytowała zakończeniem DA. A Magosterium jakoś do mnie nie przemawia, tak więc daruję sobie czytanie...

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie no, muszę ją wreszcie kupić i przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja niestety nie zamierzam póki co zabierać się za tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja koniecznie muszę ją przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń